30.10.2013

Nie mam wykroju, chcę uszyć bluzę


Chodzi o bluzę dziecięcą, choć podobnie będzie to wyglądało w przypadku bluzy "dorosłej". Zostałam poproszona o instrukcję, a akurat miałam się zabrać za szycie bluzy młodej. Zatem wzięłam się za fotografowanie i szycie jednocześnie. Moja bluza ma raglanowe rękawy, a za tydzień pokażę etapy powstawania bluzy ze zwykłymi rękawami.

Gotowi? No to ruszamy! Nie potrzebujesz owerloka, żeby szyć dzianiny. A czego potrzebujesz?
  • bluzy przeznaczonej na straty,
  • papieru, może być gazetowy, ja użyłam półpergaminu [to taki śniadaniowy papier],
  • ostrych nożyczek, czegoś do pisania, linijki,
  • flizeliny i podwójnej igły [chyba, że szyjesz z grubej dzianiny i chcesz podkładać ręcznie, albo chcesz zostawić brzegi niewykończone]
Moja bluza w środku pozostawiona jest w stanie "surowym". Uszycie jej zajęło mi godzinę, wyłączając fotografowanie.

Krok pierwszy: wycinasz dokładnie tuż przy szwie przód, tył i rękaw. W rękawie dobrze jest zrobić lekkie nacięcie z przodu, żeby się nie pomylić i na miejscu prawego nie wszyć lewego.


Kiedy masz już wszystkie elementy, rozkładasz je na papierze i odrysowujesz. PAMIĘTAJ O DODANIU ZAPASÓW NA SZWY I PODŁOŻENIE! Ja dodałam 1cm przy dekolcie [w którego skład wchodzi przód, tył i góra rękawów], 1,5 po bokach przodu, tyłu i rękawów, oraz 3cm na dole i u dołu rękawów:


Wszystko już masz, możesz to wyciąć z materiału. Ja przewidziałam sercową aplikację, więc teraz jest czas na podklejenie wszystkiego flizeliną. Materiał, z jakiego uszyłam bluzę to bawełniany dżersej. Bardzo podwijają się w nim brzegi, więc musiałam zaraz po wycięciu wszystkich elementów naprasować na nie taśmę z flizeliny.

Taśmę zrobiłam sobie sama tnąc flizelinę w dwu- i trzycentymetrowe pasy. Podkleiłam nią dekolt i dół a także dół rękawów. Ułatwi to później równe zaprasowanie brzegów a materiał nie będzie się nieładnie ciągnął.

Zanim wycięłam panterkowe serce, naprasowałam na kawałek materiału flizelinę. To go nieco usztywniło i dopiero wtedy wzięłam się za wycinanie.


Kiedy moja aplikacja była już gotowa, przypiąęłam ją szpilkami do przodu. Gdyby miało być niesymetrycznie, równe ułożenie nie miałoby znaczenia.


Przyszywanie aplikacji najlepiej robić przed zszywaniem całości. Najpierw przyszyłam ją zwykłym ściegiem, żeby się trzymała, a następnie przejechałam całość gęstym zygzaiem.


Ok, przód już jest gotowy. Można przystąpić do przyszywania rękawów. Rękawy raglanowe mają to do siebie, że są najprostsze do wszywania. Ważna jest tu kolejność. Najpierw należy przyszyć rękawy do przodu i tyłu [kropki przy 1], a dopiero wtedy spiąć bok i rękaw wzdłuż i zszyć to jednym pociągnięciem [kreski przy 2]. Zszywam wszystko prostym ściegiem, z długością ustawioną na 2 w skali od 1 do 4, a podczas szycia DELIKATNIE naciągam materiał.


Bluza już wygląda jak bluza. Jeśli brzegi miały być na surowo, to już możesz się nią cieszyć. Jeśli jednak chcesz, żeby dekolt i podłożenia były ładnie wykończone, wyciągnij deskę do prasowania i żelazko. Flizelina bardzo ułatwia równe zaprasowanie wszystkich brzegów.


Brzegi możesz obszyć ręcznie tak, żeby nie było tego widać na prawej stronie. Można też użyć podwójnej igły. Moja jest przeznaczona do dzianin i taką polecam, od igły bardzo wiele zależy, nieraz powodzenie całej szyciowej misji. Po zaprasowaniu brzegów spinasz je na prawej stronie i przeszywasz podwójną igłą ustawioną na prosty i niezbyt gęsty ścieg. Pamiętaj, żeby igła była ustawiona pośrodku - dwie igły w ten sposób już połamałam, bo były źle ustawione, lepiej uczyć się na czyichś błędach.